Friday, July 26, 2013

Fansubs yang paling update mengsub anime ke bahasa Indonesia di 2013



Fansub adalah perkataan yang dipendekkan dari perkataan "Fan Subtitled". Fansub telah wujud di seluruh dunia dan mempunyai banyak jenis seperti Dorama, Anime, PV, Movie dan sebagainya. Kewujudan Internet merupakan faktor dan pengaruh paling besar di dalam fansub. Fansub dilakukan secara berkumpulan dan setiap ahli diberi tugas masing-masing. Selepas itu, barulah boleh memulakan proses fansub ini.

Secara umumnya terdapat 10 proses ketika fansub bekerja. Sebenarnya setiap fansub mempunyai proses yang berlainan, tidak semuanya sama.

RAW>Translation>Translation Checker>Timing>Typesetting>Karaoke Effect>Editing>Script Quality Check>Encoding>Quality Check>Distro

Fansub ini berkerja secara sukarela kerana minat yang mendalam dan tidak meminta dibayar walau 1 sen pun. Apabila kerja fansub untuk setiap episode telah siap, hasil kerja mereka akan disebarkan melalui internet seperti Torrent, IRC, filehosting (MU,MF,HF,WU) dan pelbagai lagi untuk berkongsi kepada peminat mereka secara percuma. Ada juga pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan menjual hasil-hasil ini untuk mengaut keuntungan untuk diri sendiri.

Biasanya fansub menggunakan sumber yang berkualiti tinggi seperti Blu-Ray, DVD ISO dan pelbagai lagi. Antara resolution standard yang mereka gunakan sekarang ialah 720p dan 480p. Tapi kebanyakkan sekarang ramai guna 720p.

Sekarang saya akan mengupdate beberapa fansubs yang paling saya sukai dan yang pasti paling update dalam mensubtitle anime kebahasa Indonesia.

1. Fansubs Update
Merupakan gabungan dari semua fansubs Indonesia dan fansubs yang sudah join akan masuk dalam web ini dan akan selalu update setiap hari. Intinya web ini adalah web data direktori dari semua fansubs Indonesia. Web ini tidak mengsubs film melainkan wadah dari semua fansubs Indonesia.

2. AWSubs
Singkatan dari Accelerated World Subs adalah sebuah fansubs Indonesia yang paling rajin mensubs hampir semua anime yang keluar pada musim - musimnya dan dalam pengerjaan subnya sangat cepat.

3. Alibaba Subs
Hampir sama dengan AWSubs fansubs Indonesia yang sangat rajin dalam mensubs anime kebahasa Indonesia dan termasuk fansubs favorit sayang.

4. Oploverz
Salah satu fansubs yang saya suka dalam hal kualitan subtitle dan kualitas videonya sangat enak dan jernih serta bahasa yang sangat pas dan mensubs anime. Mereka hanya menfokuskan pada anime yang paling bagus versi mereka dan menurut ane benar - benar bagus gan.

Oke gan bersambung dan akan selalu saya update.

Ditulis Oleh : Unknown Hari: 7:05 PM Kategori:

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
close
 

Blogroll

DMCA